Friday, August 29, 2008

Merdeka ke-51

Assalamualaikum and salam sejahtera, Malaysia kini sudah masuk kemerdekaan yang ke-51 selepas dijajah oleh pihak inggeris pada zaman dahulu. Orang melayu, cina dan india bersatu untuk membebaskan tanah melayu dan mendapatkan kemerdekaan daripada ratu British. Dahulu,kita bersusah payah dan kita berkorban untuk apa sahaja asalkan kita dapat membina negara yang sama taraf atau lebih maju daripada negara-negara yang maju pada zaman itu.Selepas melalui pahit dan perit akhirnya tanggal 31 Ogos 1957 kita merdeka juga atas pengorbanan dan jasa Tunku Abdul Rahman. Begitu juga jasa jasa pemimpin kita yang lain terutama Tun Dr Mahathir Mohammad yang memajukan negara kita sehingga kita antara negara di Asia dan Dunia yang menjadi tempat untuk orang melaburkan saham. Kita patut berbangga ngan mereka.

Tapi Malaysia kian menjadi mundur seperti Indonesia.Harga barang sperti biasa akan semakin naik tiada apa yang turun kecuali agama,bangsa dan ahklak orang kita sekarang. Semua semakin mengikut barat. Tiada pun yang masih mengikut budaya timur. masing-masing nak rambut berwarna-warni hingga ada yang kalah orang barat sendiri. Sekarang politik pun dah lain siap ada libatkan agama. kalau politik,politik jerlah takyah sampai nak libatkan agama sampai nak angkat sumpah.Kita berani kerana benar dan kita kalau benar kita tak perlu angkat sumpah pasla kita tahu Allah sentiasa melindungi umatnya daripada FITNAH dan ANCAMAN. Siapa yang makan cili dia terasa pedas,siapa makan daging darah saudara sendiri dia sendiri tahu azab yg akan menimpa pada diri sendiri.

Ini adalah negara demokrasi kita berhak bersuara untuk menyatakan ketidakpuashatian masing-masing. kalau kita berdiam tak akan kemanalah jawabnya.kita perlu bersuara!Kita patutnya negara yang menjadi contohj kepada negara Asia dan Islam yang lain tak akan berlakunya perkara-perkara yang tak sepatutnya.Sendiri fahamlah. Masing-masing baca surat khabar,tengok berita pasti faham apa ang sedang berlaku di negara kita.Pembinaan masjid terapung atau masjid kristal ada tidak perlu kerana kita bukannya boleh sembahyang atau beramal ibadat dalam tempat tu.Hanay tempat menjadi tarikan pelancong. dahlah ada replikasi kat sekitar kawasan itu. Dah macam ikut gaya Ayah Pin nampak. sure dia happy semacam.Pastu dahlah buat kat Terengganu tak nampak macam kita buat orang-orang yang berada di tahap rendah rasa tercabar dan hina ke?pasla korang dahlah makan duit raya.semata-mata nak bina benda yg tak sepatutnya.AISH!!!!

Kita sebagai rakyat Malaysia tak kiralah MELAYU ke,cina ke,india ker,pakistan ke,orang putih ke,indon ke,bangla ke,habib ke, kita kena sentiasa peka bukannya pekak atau bisu.Kita sentiasa memerhati dan mengkaji dan buat analisis pasal hal ini.Adakah tindakkan kerajaan sahih atau tidak.FIKIRKANLAH!

No comments: